Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Övningar att göra för att bättra sin självacceptans!

Heeeej godisbitar! Hoppas ni haft en ypperlig helg och en fin start på veckan! Min helg kommer ni få veta mer om imon. Nu till något lite mer seriöst kanske… I samband med mitt senaste avsnitt av självkärleksmåndag på Youtube ikväll har jag gjort en lista på övningar man kan göra i samband med att man vill få ökad självacceptans till sig själv och sin kropp! Jag får så otroligt mycket frågor HUR jag lärde mig att acceptera min kropp och trivas med mig själv. Därför har jag gjort en steg-för-steg video hur jag gick till väga för att komma igång samt en lista här där jag tipsar om några övningar man kan göra för att öka sin självacceptans. <3 Hoppas ni gillar det!

 

5 tips på övningar för ökad

självacceptans

  1. Spegelutmaningen! Jag tjatar om denna utmaningen, I know. Men den är riktigt riktigt grym! Ställ dig framför spegeln. Du kan börja med att ha kläder på dig om du känner dig mest bekväm med till en början. Målet är att stå i underkläder eller naken och berömma dig själv och din kropp framför spegeln. Känner man sig trygg i det, gå direkt till underkläder eller naken. Börja med att hitta 5 positiva saker om dig själv. Säg dom till dig själv och skriv sen ner sakerna på en lista. Det kan vara komplimanger om din utseende men också dina egenskaper och saker du är bra på. Spara listan, ta fram den när du mår dåligt och läs den. Allt eftersom kommer listan fyllas på med mängder av positiva saker, allt efter som du lär dig att trivas med dej själv mer och mer.
  2. Skriv ner dina tankar! Jag fick lära mig på ätstörningsmottaningen att så fort ångest kom skulle man sätta sig ner och skriva. Skriva allt som pågår i huvudet, vad du tänker, hur du känner när du tänker vissa saker och vad det var som triggade denna känslan hos dig! På så vi lugnar du ner dina tankar och kan också se ett mönster vad det är som får dig att känna vissa saker.
  3. Mindfullness! Mindfullness har hjälp mig otroligt mycket, i alla fall när det kommer till min ångest och ja, ätstörningar är en form av ångest vill jag påstå. Genom mindfullness lär du dig hantera din tankar, vad som är värt att agera på samt vad som inte är sanning. Du bestämmer över din kropp, det gör ingen annan!
  4. Följ rätt personer på sociala medier! Se över vilka du följer och vart dina triggers kommer ifrån. Se till att endast följa personer som inspirerar dog och får dig att känna dej grym!! Återigen, du har bestämt dig för att må bättre. Bort med det som får dig att må dåligt då!
  5. Prata och/eller skriv om dona känslor! Antingen att du pratar med nära och kära eller kanske en kurator eller psykolog ( jag rekomenderar kurator/psykolog). Det är viktigt att få ut det man känner och det som får en att känna på vissa sätt. Skriv dagbok under tillfriskningsprocessen, berätta hur du kände under dagen, hur du tänkte. Det är bra att ventilera sig! <3

Kom ihåg, återigen är det du som har bestämt dig för att må bra! Du bestämmer över din kropp, inte ångesten eller den lilla demonen i huvudet (vad du nu kallar din ätstörning). Du bestämmer och du har övertaget. Det största steget är redan taget, att bestämma sig!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Du är så jäkla bra!! Ska verkligen ta åt mig av dina tips! En riktig förebild!

    Christine 2018-04-17 09:35:27
    Svara

senaste från Mode

Sophia Anderbergs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!