Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

”Jag skulle uppskatta ett inlägg om hur du ser på mat, och hur du håller ett hälsosamt tankesätt kring mat. Hur du tänker när du äter något som är ”onyttigt”, för att hålla ”skuldkänslorna” borta.”

Jag minns att jag oftast hade problem med ångest på helgerna när jag var som sjukast. Den stor frågan var alltid ”VILKEN utav dagarna, fredag eller lördag, ska jag äta godis?” För med den livsstilen jag då hade fick det absolut inte vara båda. Det var mitt mål att hålla tyglarna så hårda som möjligt, vara så strikt som möjligt och följa schemat till punkt och pricka. Under veckorna gick det ju bra. Förutom det faktum att jag hade noll spontanitet och NOLL liv utöver träning, matlådor och jobb, så gick det bra”. Jag var duktig på att hålla mig till reglerna, matlådor och nyttigt och hälsosamt på veckorna och godis( eller annat) en utav helgdagarna.

När jag tröttnade på detta livet, eller ja… liv och liv. Det är inget liv om man mår som jag gjorde och får sån extrem ångest när det kommer till allt som har med mat och utanför ramarna att göra. Men, när jag tröttnade på mitt så kallade liv, så bestämde jag mig bara! Jag vill kunna käka det jag vill. Då pratar jag inte bara pizza och hamburgare och sån mat. Jag pratar om att jag ville kunna äta köttfärs som hade över 10 % fetthalt för att slippa ränna genom hela jävla stan för att hitta mindre-fett- köttfärs. Jag ville kunna äta vanlig pasta istället för bönpasta och jag ville kunna äta en vanlig jävla kladdkaka. FÖR NEJ, det smakar inte alls likadant som när man skapar en sockerfri variant på dadlar och liknande. Jag säger inte att det inte är gott, jag ÄLSKAR RAW-bakning, MEN det smakar inte likadant. Likaväl som att säga att Lindahls chokladbollskvarg smakar som chokladbollar. BULLSHIT! Det smakar strävt och äckligt. PUNKT!


cof

I samband med detta var mina vilja så stark till att må bra att min styrka till detta fick mig att glömma all rädsla. Genom ätstörningmottagningen fick jag hjälp att inte vara rädd för mat och förstå att mat är inte farligt.
Jag har inget behov av att äta skräpmat, godis och chips hela tiden. Men tanken på att jag får räcker. Att det är okej för mig att äta en pizza på en tisdag är egentligen känslan jag ville ha från första början. Det innebär inte att jag vill, men att jag tillåter mig att få äta en pizza när jag vill. Att inte sätta några förbud helt enkelt.

Men att ha ett sunt förhållande till mat kan vara svårt och jag tycker det där varierar. Är man exempelvis utomlands kan det ju bli att man under en längre period äter mat man kanske inte käkar till vardags hemma, och det är helt okej. Likväl som att det under vissa perioder kanske blir mindre hälsosam mat hemma medans nästa period blir mer hälsosam.

Jag tror det hela handlar om balansen. Att finna den där balansen till att kunna äta allt, men inte alltid. Och den balansen är otroligt svår att hitta men i någon ände tror jag ändå att man måste börja. Jag har naturligtvis lite tips till er också, på saker som funkat för mig och som jag kan tänka mig kan vara bra i samband med att man vill få ett mer naturligt förhållande till mat. För kom ihåg det fina du, allt är ju okej att äta, och inget är hälsosamt om du mår dåligt av det, varken fysiskt eller psykiskt. Jag tänker inte så mycket längre. Jag känner min kropp väl och jag vet hur den känner sig om det blivit en period med för mycket skräpmat och liknande. Jag vet också vad min kropp och knopp mår bäst av och det är just att inte ha några förbud!!! Att få lov att äta vad jag vill, när jag vill. Helt plötsligt har jag inget jag direkt suktar efter längre, för jag vet att jag får lov att äta det, om jag vill. Jag älskar all typ av mat. Det som anses som hälsosamt men också det som anses som mindre hälsosamt. Jag älskar allt och därför mår jag som bäst om jag kan få kombinera detta!

 

5 tips på hur jag håller ett sunt tankesätt till mat!

  1. Radera kaloriappar! Dessa appar kommer INTE hjälpa dig att få ett sundare förhållningssätt till mat. Det kommer bli tvärtom, det kan jag lova. Radera samtliga sådana appar och sluta räkna antal kalorier du stoppar i dej per dag.
  2. Förbjud förbud! Så sant som det är sagt! Sluta sätta upp förbud på vad du får och inte får äta. Du suktar efter saker mer om du förbjudit dej själv att äta dom, så är det iaf för mig. Så släpp alla förbud och tillåt dig att äta allt oavsett dag i veckan.
  3. Släng kroppsvåg och matvåg, ja alla vågar! Ja, denna punkten säger si självt mycket. Slut väg din mat, sluta väg dig själv. Du mår inte bättre av att ständigt fokusera på din kropp som en siffra, och du behöver inte veta EXAKT hur mycket köttfärs du har i dagens middag genom att väga den.
  4. Våga släppa på kontrollen! Har du vägt din mat och räknat din kalorier har det förmodligen med ett stort kontrollbehov att göra. Du måste försöka släppa det och framförallt måste du vilja släppa det. Börja successivt att släppa på dina egna tyglar och VÅGA gå utanför den där comfortzonen. Det kommer bli din räddning.
  5. Föreställ dig hur du vill leva dit liv exakt! Hur vill du leva ditt liv? Vill du leva ditt liv med tvång och förbud? Förmodligen inte… Föreställ dig hur du vill kunna leva och hur du vill kunna må i ditt förhållande till både din kropp och din mat. Skriv ner det och påminn dig varje dag. Typ såhär ”Jag vill kunna äta det jag känner för när jag känner för det utan att få ångest över det. Jag vill kunna njuta av en semesterresa utan att ständigt behöva fokusera på vad jag ska äta och hur jag ska äta det och vid vilken tidpunkt. Jag vill leva ett liv som inte är styrt av mat utan kunna njuta av mitt liv fullt ut. ”Etc etc.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Mode

    Sophia Anderbergs webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Lifestyle
    Sophia Anderberg
    Lifestyle
    Cassandra Klatzkow
    Hälsa
    Hanna Elfast
    Hälsa
    Joanna Swica
    Lifestyle
    Cassandra Lundgren
    Mode
    Mathilda Weihager
    Lifestyle
    Evelina Andersson
    Home
    Jannike Ebbing
    Home
    34 kvadrat
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Emma Fridsell
    Mode
    Emma Danielsson
    Lifestyle
    Fanna Ndow Norrby
    Mode
    Imane Asry
    Lifestyle
    Mitra Javadi
    Mode
    Tyra-Stina Wilhelmsson
    Lifestyle
    Sara Che