Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Självkärleksmåndag – Att acceptera en förändrand kropp + 6 tips på HOW TO!

 

Heeej hörrni! Som ni säker förstår, både genom det jag skrivit och min frånvaro som uppstår från och till är det tufft just nu! Så just nu känner jag mig verkligen inte jätteinspirerande, snarare tvärtom. Som att jag skulle vilja bosätta mig under en sten och inte träffa en enda människa förens Lillis är ute. Oroar er inte, så blir det inte 😉 Jag ska verkligen försöka vara så inspirerande som jag bara kan, även om det kanske kommer vara lite tyst här till och från 😛 Vem vet, rätt va det är ligger jag på förlossningen och föder Lillis, då är det pga av det som det är tyst här 😛

Självkärleksmåndag skulle varit förra måndagen insåg jag idag men jag har verkligen noll koll på det just nu känner jag. Så ber om ursäkt för en något sen självkärleksmåndag men bättre sent än aldrig!!

Idag tänkte jag vi skulle prata om hur man kan göra för att acceptera sin kropp i en förändring. Det kan vara i en viktnedgång eller viktuppgång, som i mitt fall en graviditet och allt som kommer med den eller att behöva ha en större storlek i kläder. Detta är nästan lika svårt som att acceptera sig själv för den kropp man har. Detta blir ju liksom steget efter den där tillfriskandsprocessen du går igenom. Man ska inte bara acceptera den kroppen du har just nu utan man behöver också acceptera den man kommer till att få, för med största sannolikhet kommer kroppen att ändras oavsett vilken typ utav förändring man går igenom. Och det hörrni, det kan vara sjukt svårt att acceptera.

Detta är ju något jag själv genomgår just nu i form en graviditet, de nya bristningarna som uppstått, en kropp som just nu växer och som kanske aldrig får tillbaka den form jag hade innan graviditeten och av dessa anledningar känns det otroligt relevant att ta upp detta just idag.  Det är även något jag gått igenom tidigare i samband med att jag blev frisk från mina ätstörningar och det är förmodligen något jag kommer gå igenom ännu fler gånger i livet. För i samband med att livet förändras förändras ju också vi, och våra kroppar med det. Ingenting är ju för evigt så det är lika bra att lära sig acceptera det faktum att det är så, men också lära sig hur man acceptera dessa olika sakerna. Nedan listar jag ett gäng tips på hur jag har gjort, hur jag gör och hur jag kommer att göra i framtiden för att acceptera kroppens olika resor. <3

6 tips på hur du accepterar en förändrande kropp!

  1. Va snäll mot dig själv! Detta är något som är svårt, tyvärr. Det är otroligt svårt att ändra negativa tankar om sig själv till positiva.  Men någonstans kan man alltid börja. Så börja med att vara medveten om dina tankar. Vad tänker du om dig själv om dagarna? Skriv ner dem och omformulera dem sedan till positiva ord och tankar. Ex på tankar. ” Jag hatar verkligen mina lår” blir istället ” Åh vad jag älskar min ögonfärg”. Fokusera på saker som du tycker om och uppskattar med dig själv, till slut kommer du sluta tänka kritiska tankar och istället uppskatta allt.
  2. Storleken är som vågen, helt oviktig! Jag vet att det är otroligt lätt att hänga upp sig på en storlek som man kanske önskar att man skulle ha i kläder. Men storleken är precis som din kroppsvikt, helt oviktig. Spelar det någon roll om du har storlek 36 eller 48 ( eller någon annan storlek såklart)? Svaret jag söker är ju självfallet nej! Så tillåt inte dig själv hänga upp dig på en dum storlek!
  3.  Rensa och köp nytt! Oavsett vad du gått igenom ska det endast hänga kläder i din garderob som passar, återigen, oavsett vilken storlek som krävs. Rensa ut det som inte längre passar och skänk eller sälj det till behövande och köp istället nya, snygga, bekväma plagg, i rätt storlek, som du trivs i
  4. Sätt upp mål och belöna dig själv när du klarar av tuffa saker! Detta är faktiskt något jag ska anamma nu. För just nu känns mycket jobbigt och tufft för mig i denna graviditeten. Skriv upp mål, hur du vill må, hur du vill känna och vad du vill göra. Skriv ner dom på ett papper och skriv sedan upp vad du ska ge dig själv i belöning när du når de olika milstolparna. <3 Belöning är galet viktigt!
  5. Ta hand om dej! Hur vill du må? Och vad kan du göra för att må så? Allt är ju tyvärr inte svart eller vitt dock. Jag vet nämligen exakt hur jag vill må och vad som får mig att må så, men just nu kan jag inte göra det som krävs. Då får man istället göra annat som kanske iaf gör saker och ting lite bättre! Så ta hand om dig själv och gör saker som får dig att må bra. Vet du inte det? Testa dig fram och lista hur du känner när du gör de olika sakerna.
  6. Utmana dig själv! Hör lite ihop med punkten ovan men det jag menar är, gör saker som du kanske tycker är lite läskigt. Något du alltid velat göra men inte vågat? Gör något liknande fast kanske mindre skala för att sen göra det riktigt läskiga. Kan ju vara bra att bestiga några mindre berg innan man tar självaste Mount Everest liksom <3 Våga!

PUSS och KRAM babes! <3

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Såå fin!

    Josefine 2019-04-08 13:08:10 https://varmepumpeshopen.no/
    Svara
  • Vill bara skicka massor av pepp och kärlek för att du är så fantastisk! Är själv gravid i vecka 28 och börjar få rätt ont på sina ställen vilket påverkar sömnen en hel del. Kan tänka mig att det blir ännu tyngre med tiden. Så lots of love, du är jättebra även när du inte känner dig på topp!

    Sanna 2019-04-01 18:17:17
    Svara

senaste från Mode

Sophia Anderbergs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!