Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Gravid V33 – Längtan efter rörlighet och dags att packa BB-väskan!

Heeeej kompisar och glad tisdag på er! Hoppas ni mår bra och har haft en bra start på den nya veckan 😀

Tisdag och ännu en graviduppdatering. Alltså kan ni förstå att dessa snart är slut?  Nu känns det ju som att den kan komma lite när som helst på något vis. Visst, det kan den ju genom hela graviditeten men nu gör varje dag det hela mer och mer verkligt! Helt jäkla sjukt. Vi kör väl på med listan, eller vad säger ni? 🙂

Cravings/Dille: Jag har börjat komma in lite i samma fas som i början av graviditeten nu. Och vad jag har förstått så är det ganska vanligt? Att man liksom får tillbaka sina gravidsymptom som man hade i början i slutet av graviditeten. I vilket fall som helst spydde jag av att Rasmus stekte köttfärs här om dagen. Har iof haft sjukt svårt för köttfärs överlag under hela graviditeten men där hände något som var lite utöver det vanliga.

Just nu har jag ett sug efter frukt och grönt. Köper betydligt mer grönsaker än tidigare och har haft att dippa i olika dippsåser några kvällar nu. Så otroligt gott. Likaså frukt. Känner ett enormt sug efter det. Helst typ jordgubbar och vindruvor och sånt. MUMS!

Sömn: Sömnen pendlar verkligen. Vissa nätter sover jag kalasbra och vaknar pigg och utvilad. Vissa nätter sover jag verkligen kasst och vaknar klockan 03:00 och kan inte riktigt somna om. Är det kroppens sätt att förbereda sig på att en bebis snart kommer in i bilden? För att liksom vänja mig vid att bli väckt nattetid? Det är iaf ungefär så det känns.

Mående: Ja alltså jag mår bra! Jag har inget att klaga på egentligen förutom att jag väl känner att ja, nu är det väl snart dags för bebis att komma ut. Det tar otroligt mycket på mig att inte kunna röra mig som vanligt längre och att inte kunna träna. Att motionera och träna är en stor del av mitt välmående, jag märker det som allra mest när jag inte får/kan göra det riktigt. Så jaaa, nu börjar jag längta tills bebis är ute och jag kan få återgå till att leva lite mer som vanligt igen. Att kunna böjja mej ner utan att det blir världens ansträngning liksom. Jaaa, det längtar jag faktiskt efter. Samtidigt vill jag inget annat än att njuta av det sista av graviditeten. Vem vet, det kanske bara är denna graviditeten man kommer gå igenom? Kan man längta och njuta samtidigt? Den balansen är sjukt svårt att hitta för mig isf!

Kropp: Förvärkarna har verkat sluta i takt med att jag har lugnat ner mig vilket är  enormt skönt. Jag kände lite när jag gick all in och räffsade löv i trädgården i helgen men annars inget. Ryggen gör sig påmind, vissa dagar extremt, vissa dagar nästan inget. Det beror helt på vad jag gjort under dagarna. Magen växer så det knakar och tydligen är bebisen just nu inne i en tillväxtperiod så lite mer kommer den nog att växa. På torsdag är det dags Vad jag tänkt att packa med mig hittar ni här . Något utöver det på den listan som jag absolut inte får missa? Ge mig gärna era tips på vad ni uppskattade mest i bb-väskan 😀

Kraaaam!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
32kommentarer
  • Kanske inte till BB-väskan. Men första tiden hemma. Koksaltlösning i engångspipetter att droppa i bebisens näsa. Låg och lyssnade på de där små andetagen och fick fullständig panik när det lät som att han var täppt i näsan. Koksaltet tvättar bort damm och annat som fastnat i näsan. Hade aldrig överlevt första veckorna utan 🙈😅

    Martina 2019-03-12 23:25:01
    Svara
  • Älskar verkligen läsa din blogg😍 så mycket härlig energi. Tunnare mössa att sätta på huvudet när bebis kommit ut.

    Jag hade också crawings på jordgubbar under min graviditet. Lite svårt att få tag på dock under vinterhalvåret när jag ville ha det som mest. Men mycket frukt blev det. Klarade inte av socker och åt inget sånt under dom 7 första månaderna. Och kaffe va big no no här hemma. Skulle mannen dricka kaffe fick jag låsa in mig i sovrummet tills lukten lagt sig hemma☺️

    Natalie 2019-03-12 21:28:39 http://nataliejohnsson.bloggplatsen.se
    Svara
    • Svar på Natalies kommentar.

      Ja mössor står med på listan 😃
      Jaaa nu känner man verkligen att man skulle varit gravid när det svenska jordgubbarna finns 😍😍

      sophiaanderberg 2019-03-13 07:41:44
      Svara
  • Jag rekommenderar eget mjukt toa papper! O till bebis ta en filt istället för overall bättre bebis sitter på plats i stolen.. Kör en wrap eller filt över bara 🙂 all lycka till er! Ska ha en till bebis i augusti så Spännande!

    Patrizia 2019-03-12 19:35:07
    Svara
    • Svar på Patrizias kommentar.

      Haha ja det där toappapret är en återkommande rekommendation 😂
      Ja jag har funderat på det istället, det är ju trotsallt april/maj så en filt räcker nog 😃❤
      Tack!

      sophiaanderberg 2019-03-13 07:45:45
      Svara
  • Till själva förlossningen hade vi med oss proteinbars, sportdryck och druvsocker. Extra energi för både dig och pappan. Inte för att man var så sugen att trycka i sig varken dricka eller snacks men det behövs!! 💪🏼😍

    Åsa 2019-03-12 19:17:08
    Svara
    • Svar på Åsas kommentar.

      extra energi står självklart med på listan 😃 I form av godis och lite annat hör istället! Tack ändå 😍😃

      sophiaanderberg 2019-03-13 07:46:49
      Svara
  • Inneskor och vattenflaska! Inte kul att gå i strumplästen eller ytterskor på BB. Vattenflaska så man får i sig vatten, utan att behöva sitta rakt upp och dricka ur glas. Gravidleggins gillade jag. Höll allt på plats (binda, trosa), och med sjukhusrocken ovanpå var det super! Sjukhusrocken är underskattad. Med knapparna är det lätt att öppna och amma. Så en amningsbh också. Men sen klarar man sig fint! 😊 👌

    Johanna 2019-03-12 19:14:09
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Jajemän,,inneskor och vattenflaska står på listan 😃
      Och bekväma byxor likaså 😃
      Tack för tipset 💕

      sophiaanderberg 2019-03-13 07:47:54
      Svara
  • Hårborste kanske😋 Alvedon mot eventuella eftervärkar. De brukar inte va så jäkliga efter första förlossningen men man vet aldrig. Sen kan man ju ha lite ont nån annanstans oxå efteråt🙈. Om det blir mycket vakentid i skift skulle jag rekommendera att ta ett storytelabbonemang eller liknande😋.

    Susanne 2019-03-12 18:56:22
    Svara
  • Till dig- hårsnoddar, extra lyxiga duschgrejer, innetofflor att strosa runt i efter förlossningen, trosor som går upp över magen (då sitter dom groteska bindorna kvar), amnings-bh och amningslinne över stor tshirt så är det bara att dra upp tshirten o knäppa upp (om du ska amma) 🙂

    Till bebis- pyjamasar, strumpor, snutte

    Sofia 2019-03-12 18:54:11
    Svara
  • Vi hade babynest med oss, vilket var skönt att ha i sängen när bebis sov mellan oss. Egen kudde var guld värt! ☺️

    Elin 2019-03-12 17:09:22
    Svara
    • Svar på Elins kommentar.

      Ja babynest har jag förstått ska va bra! Tror vi tar med oss det 😍 Dom kommer tro vi ska flytta in 😂

      sophiaanderberg 2019-03-12 17:43:54
      Svara
  • Om ni har ett babynest kan de va bra att ha med sig för då vänjer sig bebis med det direkt 😊❤ sen kanske inte lika rolig grej är att de kan göra ont att sitta direkt efteråt om de blir vaginal förlossning🙈 så antingen att man viker en filt som en liten ring eller har en uppblåsbar nackkudde som man kan sitta på!

    Cissi 2019-03-12 16:57:28
    Svara
  • En mjuk nagelfil till bebisens (ofta?) vassa naglar är bra, tycker jag 🙂 på ena ned första barney BB hade dem, men inte på den andra.

    Carro 2019-03-12 16:04:12
    Svara
  • Lösa kläder är bästa tipset! Inget som sitter åt, babyn får plats innanför och det blir lättare att amma😉

    Om man vill amma så skulle jag tipsa om att skippa natt de första veckorna. Mycket lättare att få igång amningen om babyn får suga på bröstet mer i början😊

    Sista tipset för BB eller första tiden är bärsjal! Lite knepigt att lära sig vissa knyt men sedan mycket mer flexibelt än bärsele. Babyn får vara nära, man får armarna fria och man kan till o me amma i bärsjal. SJUKT BRA grej om du frågar mig😄

    Kul förresten att du gillade profylaxkursen! Föda utan rädsla är också en superbra bok om du inte har läst. Lycka till inför förlossningen❤️

    Emelie 2019-03-12 15:55:56
    Svara
    • Svar på Emelies kommentar.

      Tack 😀 De flesta stod redan med på inköpslista men tack ändå! 🙂
      Ja profylax en va verkligen grym 😍 Den gjorde mig superpeppad!!
      Kram!

      sophiaanderberg 2019-03-12 16:00:10
      Svara
  • Ta med det mjukaste toalettpappret du kan hitta, toapapper på sjukhuset är som sandpapper mot en nyförlöst fiffi 🙈

    Tror du kommer bli världens bästa mami! 👏🏼

    Sara 2019-03-12 15:54:38
    Svara
  • Nu finns det väl ofta saft där, men jag hade med festis också, man behöver otroligt mycket energi i början och jag hade svårt att äta, då var festis perfekt o halsa i sig! Sen har väl inte detta nått med bb-väskan och göra, men om du vill amma, kolla in amningshjälpens slutna grupp på fb, där kan man läsa på innan och se vad andra har för erfarenheter och det är en otroligt bra hjälp! (Till exempel är det en ren myt att calma-flaskan ska va bättre än någon annan flaska, risken för tuttförvirring är lika stor). Men den gruppen är grym även om man inte skriver nått själv! Önskar dig all lycka till inför förlossningen och livet som mamma, du har en så spännande tid framför dig 😍😍

    Matilda 2019-03-12 15:36:43
    Svara
  • Eget mjukt toapapper😍 så glad jag tog med mig en egen rulle🙏

    Louise 2019-03-12 15:29:26
    Svara
  • Jag fick tips om att ta med mig en rulle mjukt toapapper! 🙂 nu ska jag själv föda med planerat kejsarsnitt pga sätesläge, men kommer nog ändå ta med det 😄

    Sophia 2019-03-12 15:04:58
    Svara
  • Glöm för gudarna inte mjukt toapapper! Det som finns på vissa bb är som sandpapper, jag hade dock turen att någon redan lämnat en rulle med lambi😍

    Erika 2019-03-12 14:58:09
    Svara

senaste från Mode

Sophia Anderbergs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!